tip-til-udviklingshuse

Hey webshop-udvikler! Læs lige med her

Jeg har en lille bøn. Den går i retning af udviklingshusene, som enten laver plugins, extensions, moduler og hvad de nu ellers hedder samt dem der laver egenudviklede webshop systemer.

Jeg ønsker mig en feature, som efter min mening egentlig bare skulle være “out-of-the-box” for alle webshop systemer. Det er – efter min overbevisning og min begrænsede viden om programmering – en relativ simpel lille feature, men den vil i mine øjne være en kæmpe gevinst for både e-købmanden samt de besøgende der rammer hans (eller hendes) side.

Før vi hopper videre til lidt mere beskrivelse af denne feature, så lad os lige give den et navn. Vi kalder den: Dynamiske produktgrupper.

Kravspecifikation

De dynamiske produktgrupper er produktgrupper, som man ikke placerer produkter i manuelt. I stedet placeres produkter i dem helt automatisk ud fra nogle variabler som defineres i backenden.

Disse variabler kunne være:

  • Mærke / brand
  • Størrelse
  • Farve
  • På tilbud
  • Placeret i anden specifik produktgruppe
  • Dato for oprettelse [Nyhed]
  • og mange andre.

Altså. Når man opretter en produktgruppe, så skal man (IMO) kunne vælge imellem to måder at placere produkter i denne,

  1. blot manuelt at vælge produkter en for en = the old fashioned way
  2. definere indholdet i produktgruppen på baggrund af variabler som dem ovenfor. Der skal kunne vælges mere end en værdi pr. variabel og antal af kombinerede variabler skal være ubegrænset = dynamiske produktgrupper

Og lad os så lige tage en case!

Lad os forestille os, at vi har en butik (online selvfølgelig) der sælger elektronik. Der er helt sikkert nogle overordnede produktgrupper, der hedder noget i stil med HIFI, Tv, Hvidevarer m.fl. – og under hver af disse produktgrupper er der en række under-produktgrupper eller inddelinger.

Lad os tage udgangspunkt i Tv.

Her kunne det eksempelvis være LED fladskærme, fladskærme fra Samsung, buede fladskærme fra LG, hvide fladskærme, nyeste fladskærme, tilbud på fladskærme, Ultra HD (4K) fladskærme, fladskærme med Netflix adgang og mange mange flere.

For de flestes vedkommende har man jo allerede i sit webshop system angivet alle disse egenskaber såsom skærmopløsning, farve, teknologi og Netflix adgang – så hvorfor ikke bruge disse data til mere end blot, at lade de besøgende selv kunne filtrere indholdet i webshoppen?

Det kunne jo være ret lækkert, hvis nu bare produkterne blev placeret i de rette under-produktgrupper eller inddelinger uden selv at skulle kunne huske hele produktgruppe-strukturen udenad eller at skulle gennemtrævle hele strukturen hver gang der skulle tilføjes et nyt produkt. Det er her de dynamiske produktgrupper kommer ind i billedet.

Lad os tage udgangspunkt i de foreslåede under-produktgrupper fra før og se hvilke indstillinger der skal til:

  • LED fladskærme = Produkt skal være placeret i produktgruppen TV og egenskaben Teknologi skal være LED eller OLED
  • Samsung fladskærme = Produkt skal være placeret i produktgruppen TV og egenskaben Mærke skal være Samsung
  • Buede fladskærme = Produkt skal være placeret i produktgruppen TV og egenskaben Buet skal være JA og Mærke skal være LG
  • Hvide fladskærme = Produkt skal være placeret i produktgruppen TV og egenskaben Farve skal være Hvid
  • Nyeste fladskærme = Produkt skal være placeret i produktgruppen TV og produktet skal være lagt online indenfor 6 mdr.
  • Tilbud på fladskærme = Produkt skal være placeret i produktgruppen TV og være sat på tilbud
  • (ja okay – you’ve got the point!)

Og samtidig bliver helt generelle produktgrupper også opdateret helt automatisk med nye produkter der matcher de opsatte variabler.

  • Nyheder på webshoppen fra September
  • Produkter fra Sony
  • Produkter på tilbud
  • Alle produkter i farven Pink, som en særlig landingpage for (unge) kvinder eller til Støt brysterne
  • Produkter mærket A++, som en landingpage med fokus på energibesparelse
  • Visning af alle 2014 modellerne fra Samsung
  • Måske kan man lægge en årstiden hvor produktet primært sælges ind som egenskab/variabel, og på den måde danne oversigter til Juleudsalg, gode produkter til sommerferie o.l.
  • Gaveideer for max. 500 kr. der indeholder alle produkter, hvor prisen er mellem 300 kr. – 500 kr. og hvor varer er fra visse udvalgte produktgrupper.

Kun fantasien og variabler som du opsætter for dine produkter sætter grænsen!

What’s in it for me!

Vi ved jo alle sammen at relevans er alfa omega når der skal sælges online (eller faktisk bare sælges i det hele taget). Her giver denne feature altså mulighed for, at lave nogle ret nifty landingpages der rammer lige i nåleøjet hos de besøgende (og søgemaskinerne – mere om det lidt længere nede).

De fleste af produktgrupperne kan jo sagtens laves manuelt i alle de fleste webshop systemer i dag, men for søren hvor sparer det meget tid for e-købmanden når der skal placeres produkter i kategorier. Samtidig gør disse muligheder det også nemmere for dig, når du skal importere produkter eller outsource/uddelegere din produktoprettelse til en anden.

MitLiv.dk har vi for eksempel mere end 200 produktgrupper, og der kan det altså være en profession i sig selv at få valgt de korrekte produktgrupper når der skal oprettes et nyt produkt.

Og hey, vi skriver 2014 – manuelt arbejde hører fortiden til!

Nej – filtre kan ikke erstatte denne feature

Måske sidder du bare og tænker: “Jamen er dette ikke blot de traditionelle filtre som er placeret ude i venstre side eller i toppen af en produktgruppe?”. Og det hurtigere svar: “Nej!”.

Dels er dynamiske produktgrupper hamrende effektiv til lynhurtigt at lave helt specifikke landingpages og kampagner, og dels får du alle mulighederne du normalt har når du konfigurerer en produktgruppe. Det kunne være opsætning af meta information, title-tag, overskrifter, mulighed for brødtekst, billeder, video, guides og hvad du nu ellers har fået udviklet til dine produktgrupper – og det kan du alt samme bygge op præcist om det indhold der vises – og pludselig er der også chance for at søgemaskinerne kigger forbi din side og giver dig fornuftig placering i søgeresultaterne for dit specifikke indhold.

Måske kender du allerede til et webshop system eller en extension der kan dette?

Jeg har selv ledt med lys og lygte efter en extension der kunne håndtere dette, men kender du til et system eller en extension der kan dette så vil jeg meget gerne høre fra dig (Særligt hvis det er til Magento ;-) ). I så fald må du meget gerne smide en kommentar lige nedenfor.