marketingcamp-2014-edited

Mine 12 take aways fra Marketing Camp – plus det løse

Det er blevet dagen derpå.

Ikke som i en dag med tømmermænd eller noget.

(Måske var der nogle der blev hængende meget længe i scrollbaren, som i stedet vil kunne nikke genkendende til dette. Det skal jeg lade være usagt.)

Men det er blevet dagen efter en Marketing Camp, der med en ordentlig saltvandsindsprøjtning af online marketing tips & tricks, stadig sørger for at det syder og koger på øverste etage her i bygningen. Til jer der ikke deltog får i lige denne med på vejen – for det var virkelig noget at komme efter.

(ved godt det ikke er pænt at sparke til folk der ligger ned :-) )

Men måske kan du indhente lidt af det tabte.

Jeg giver dig her de 3 største take aways (set fra min stol) fra hver af de tre spor jeg deltog i. Læs om e-mail marketing med Klitsgaard & Vadskær, konverteringstips fra Mogens Møller, personaliseringstips fra Brian Andersen og sidst men ikke mindst 9 tricks til bedre e-handel med Brian Brandt.

Derudover får du også et par fede ressourcer sidst i indlægget.

3 take aways fra Klitsgaard & Vadskær: Email marketing

#1: Skab ‘Urgency’

I e-mail marketing er der kun en til at skabe behovet for det du sælger. Dig. Dine e-mails skal fostre behovet, du skal guide dem og til sidst skal du skabe salget NU!

At skabe urgency betyder, at man skal skabe et akut behov.

Christina Klitsgaard gav et eksempel på et nyhedsbrev, hvor der stod noget i retningen af:

‘Sommeren er på vej. Forvent det bliver varmt. Det er måske ikke lige tid til vinterjakke lige nu. Men ikke desto mindre er det det vi gerne vil sælge.’    (jo jo, teksten er måske lidt overdrevet men – you got the point!)

Christina foreslog i stedet ‘Gæt: Hvilken af disse jakker bliver først udsolgt imorgen?’

Hvad tror du skaber flest salg?

#2: Følg om på dine e-mails 

Hov vent, tænkte jeg først. Jeg følger jo allerede op – og det gør alle vel. Vi kigger i statistikken og prøver at finde findings der gør, at jeg kan gøre det bare lidt bedre næste gang.

Det var bare “desværre” ikke det det drejede sig om. Denne opfølgning var til for hive flere penge ud af det nyhedsbrev der allerede var sendt ud.

But how?

Efter du har udsendt det første nyhedsbrev skal modtagerlisten deles op i grupper nogenlunde således,

  1. Åbner – Klikker – Køber
  2. Åbner – Klikker
  3. Åbner
  4. Nada

(de fleste e-mail platforme kan i øvrigt nemt håndtere dette med segmenter)

Gruppe 1 skal have et nyhedsbrev, hvor man “pleaser” deres køb. De kunne jo finde på at vende tilbage en dag og købe igen.

Gruppe 2 mangler måske bare de sidste argumenter for at købe. Send disse.

Gruppe 3 skal have et lidt større spark bagi, så der skal måske arbejdes på en anden vinkel for salget.

Gruppe 4 får samme nyhedsbrev i indbakken igen, måske med en tweaket emne-linje.

Simpelt, men genialt. Og ærger mig helt ind til knoglerne over, at jeg hørte/tænkte dette for laaang tid siden.

#3: Send flere e-mails

Et helt generelt tip. Skru’ op for frekvensen af dine nyhedsbreve.

Dine kunder vil gerne høre fra dig, og de vil gerne sælges til.

En lille case på dette:

Cykelpartner har lavet et spændende tiltag der underbygger det du lige har læst.

(Bonus info: Cykelpartner var formentlig det ord der blev nævnt allermest til Marketing Camp 2014. Dette indlæg bliver således heller ikke en undtagelse for dette).

Cykelpartner sender i forvejen en del nyhedsbreve ud, og var således lidt påpasselige i forhold til at sende endnu flere nyhedsbreve ud til deres kunder op til jul. Derfor lavede de en lille disclaimer før de påbegyndte udsendelsen af de ekstra nyhedsbreve.

Der blev desværre ikke løftet sløret for nogle helt konkrete tal for, hvor mange der afmeldte disse ekstra nyhedsbreve, men det lød som om at det kun var et fåtal.

(hvis nogen fra Cykelpartner læser med så kan i jo måske dele tallet nede i kommentarsporet :-) )

I øvrigt har Cykelpartner en super fed filosofi der hedder, at hvis der ikke som minimum er 0,5% der afmelder sig deres nyhedsbrev hver gang – så har de ikke været aggressive nok.

Måske du heller ikke skal være så nervøs for at sende flere nyhedsbreve afsted til dine kunder?

#PS: Det her slide er sku’ en meget god grund til at komme igang med e-mail marketing

e-mail-vs-tryk

3 take aways fra Mogens Møller: Konverteringstips

#1: Inspirér dine besøgende

Mogens viste en virkelig fed case fra Irske awear.com. Jeg ærgrer mig gul og grøn over at jeg desværre ikke kan vise den for dig, for i skrivende stund er deres site nede.

Dårlig timing.

Men i alt sin enkelt viste casen, hvordan awear havde fremstillet en video, hvor de viste deres tøj frem i forskellige situationer alt i mens der i højre side floatede webshop elementer ind over videoen med direkte link til køb af produkterne efterhånden som de blev vist på videoen.

Ge. Ni. Alt.

Et andet eksempel var Ikea, som gør det ret godt med at inspirere deres besøgende. Se eksempelvis her hvor de giver inspiration til dagligstuen. (damn take me for at give dem linkjuice)

#2: Vrid lidt ekstra ud af din kvitteringsside

Der blev godt og grundigt slået på tromme for at kvitteringssiden på Webshops skulle udnyttes noget bedre.

(jeg skulle både høre det fra Mogens, og senere også fra Brian Brandt :-) )

Skriver du også bare “Tak for dit køb. Din ordre nr. er bla. bla. bla.” – så skal du spidse øre. For det er et no go.

Kvitteringssiden er et ideelt sted at samle værdifuld information fra din kunde. For hvorfor bruge den side på ingenting – når du kan gøre ligesom eksemplet her (beklager billedkvaliteten)

babysam-eksempel-checkout

Her får Babysam uvurderlig feedback fra deres kunder samtidig med at de skaber det bedste incitament for at kunden vender tilbage en dag, og køber i shoppen igen.

Jeg bruger selv kvitteringssiden til at rekvirere Facebook følgere, og det fungerer også ganske fortrinligt. Det er sådan mitliv.dk får størsteparten af nye sine nye Facebook følgere. 

#3: Læs mere / Køb knapper er so last year på varelister

Ud fra observationer fra en lang række brugertests kan vi nu godt aflive myten omkring, at de klassiske “Læs mere” / “Køb her” / “Få mere information” knapper er nødvendige på varelister.

De besøgende kan godt finde ud af at de skal klikke på varebilledet eller overskriften i stedet.

Simpelt tip, men det kan helt sikkert hjælpe dig til at få dine varelister til at fremstå lidt pænere – og måske lidt mere overskuelige for de besøgende.

#PS. Vil du se otte andre konverteringstips Mogens fremviste. Så kan du se en opsummering her

3 take aways fra Brian Andersen: Personalisering

#1: Productfeeds er personaliseringens svar på schweizerkniven

Coop anvender productfeeds (XML), som deres platform for al deres personalisering – og flere af deres markedsføringskanaler.

Et rigtig stærkt productfeed kan udgøre hele omdrejningspunktet i ens marketing. For Coop danner productfeeded bl.a. grundlag for deres personalisering på web og i nyhedsbreve samt for deres automatisk genering af produktbannere.

Med andre ord. Productfeeds og automatisering FTW.

#2: Ønsker ikke at være ‘Zalando’

De fleste mænd kender dette (frygtelige) scenarie.

Konen har liige lånt computeren, og kigget lidt inde på Zalando.

De kommende måneder er et sandt mareridt – og man føler sig nærmest forfulgt af Zalandos remarketing program.

Coop er meget opmærksomme på ikke at havne i den situation. De tager fuld kontrol over deres mediepartnere, og sørger for ikke skabe mareridtslignende tilstande hos deres besøgende.

Og så har de også et ry og et brand de gerne vil leve op til.

#3: Ressource: Det system bruger Coop til personalisering

Dette take away er hurtigst overstået. Det består nemlig bare af et link.

Skal du have implementeret personalisering på dit site? Eller trænger din personalisering til et løft?

Så kan det være du skal kigge nærmere på dette. http://www.richrelevance.com/

Det lyder i mine øre meget interessant.

#PS. Coop sender tre nyhedsbreve ud hver uge, og det klarer en enkelt fuldtidsstilling. Det kan lade sig gøre pga. personalisering og productfeeds. Imponerende.

3 take aways fra Brian Brandt: 9 tricks til bedre e-handel

Jeg starter lige med dette billede.

bedre-ehandel-classified

 

I bedste classified stil var det egentlig meningen, at jeg ville have skrevet disse tre take aways med hvid skrift (på hvid baggrund).

Altså lidt ligesom det usynlige blæk fra folkeskolen.

Men det siges jo at Google er om sig med penalties her for tiden, så hvis jeg ikke skal ødelægge en masse for mig selv – må det nok hellere blive i tankerne.

#1: Der er en grund til at der er køb i købmand

At drive webshop handler både om at sælge og købe. Alt for mange arbejder kun med førstnævnte.

Men der kan være masser af penge at hente i sidstnævnte. Og det påvirker din bundlinje – direkte!

Og det er vel værd at tage med.

Spørg dine leverandører om du ikke kan få rabat. Du kan måske købe for lidt mere og så få rabatten. Eller måske kan du betale hurtigt og så få den. Men spørg.

Gå din fragtleverandør på klingen. Der kan være mange penge at spare. Brian Brandt havde selv held med at få pakkeprisen ned med hele 52% hos en udbyder på markedet. Ingen nævnt ;-)

Måske kan du få din leverandør til at betale markedsføringsbidrag for dig. De får brandingen (og det gør du jo så også).

Mulighederne er mange. Tænk ud af boksen – og spørg lige ud.

#2: Auto mails er automatisk omsætning

Lad automatikken sørge for flere salg, mens du fokuserer på #1. Opsætning af auto e-mails er en engangsinvestering, og den tjener sig hjem igen og igen.

For eksempel har sovedyret.dk givet deres besøgende mulighed for skrive sig på venteliste for midlertidig udsolgte varer.

Når varen så kommer på lager igen, så udsender de automatisk en mail der fortæller kunden om dette.

Denne auto e-mail konverterer 11,54%. Altså mere hver 10. handler ud fra denne ene e-mail.

Den lader vi lige stå!!

#3: Sælg dine varer samlet

I stedet for at lægge en vare i kurven når der klikkes på køb – så ligges der i stedet to tre måske fire produkter i kurven – dækket ind under et navn som fx startpakke, startsæt eller pakketilbud.

Det lyder godt ikke.

Det har Sovetdyret praktiseret og de sælger eksempelvis en startpakke med tre varer, som de ved at alle med babyer skal bruge.

Startpakkerne står for op imod 15% af al omsætning fra dette ene mærke.

#PS. Jeg vil rigtig gerne fortælle dig om en landingpage der samlet har genereret mere end 100.000 kr. Men lad os lige for denne gang holde denne som “classified”!

 

Et par ekstra goodies

Jeg har et par ekstra goodies til dig, som jeg i al hast fik nedfældet under “Golden hour” – hvor alle oplægsholdere fik et par minutter til at komme med deres vigtigste tre tips.

Jeg havde egentlig slet ikke behøvet at forhaste mig for at René Bygballe har postet samlige 72 tips i en G+ post som du finder lige her.

Og så tilbage til de ekstra goodies,

Similarweb.com er et af de fedeste tools jeg har set til lynhurtigt at tjekke dine konkurrenter efter i sømmende.

Kom i gang med schema.org mikrodata. Det lader til, at (hvis det ikke allerede er så) er blevet en af Googles mange algoritmer til placering SERP.

Geckoboard.com ser super fedt ud til at kunne visulisere data.

Har du et website til mobile, så bør du lige kigge for github.com/ftlabs/fastclick - her korte lidt af loadtiden af dit site for mobile besøgende.

Der er i øvrigt allerede masser af slides fra Marketing Camp 2014. Dem finder du på Slideshare lige her

Læs strømmen for #mc14dk

Under hashtagget #mc14dk, blev der hele dagen igennem lagt massevis af tips og tricks ud fra alle oplæggene.

Du kan se alle indlæg fra hashtagget for Google+ her og for Twitter her.

Til sidst lidt om selve arrangement

.. for det var sku’ godt. Og her må gerne bandes.

Super fede oplægsholdere. Super fede lokaliteter. Super fede deltagere.

Generelt bare rigtig godt. (og det er altså skrevet af en jyde, så det var fandme godt)

Var du ikke med i år? Så har du altså bare at side klar ved tasterne næste gang Ib Potter har et lignende arrangement i støbeskeen.