coca-cola-cobranding

Når co-branding går viralt

Her i nat – nærmere bestemt 0.07 – var der præmiere på den James Bond film. Som optakt til den nye James Bond film udgav Coke Zero en viral reklamefilm på YouTube, hvor de har benyttet sig af en særlig markedsførings strategi – co-branding.

Hvad er co-branding?

Lad os lige først og fremmest få begrebet co-branding på plads. Co-branding er en strategi indenfor markedsføring, hvor to eller flere brands samarbejder om en marketing kampagne – for at opnå en synergi effekt og et gensidigt udbytte i forhold til associationer og reach.

Co-branding kan både være meget effektivt til at positionere sig overfor sin nuværende målgruppe samt at nå ud til helt nye målgrupper, enten gennem medparten eller gennem den virale effekt kampagnen skaber.

Reklamefilmen blev publiceret på YouTube den 18.10.2012, og her 8 dage senere har den for alvor opnået en viral effekt. Udover de over 5,3 mio. visninger på YouTube, er der blevet skrevet en lang række blogindlæg (heriblandt det du læser lige nu) og udgivet massevis af tweets, shares, +1 osv.

Udbyttet for Coke Zero

Med udgivelsen af denne reklamefilm har Coke Zero, som i øvrigt henvender sig til mænd, skabt fundament for en helt unik positionering i forhold til deres målgruppe – med de associationer der følger med James Bond. – Og man behøver jo ikke ligefrem en videnskabelig undersøgelse, for at finde frem til, at de fleste mænd gerne vil associere sig med de idealer James Bond står for.
Samtidig har den virale effekt skabt en høj eksponering, hvilket naturligvis forstærker fundamentet for positioneringen yderligere.

Hvad kan du bruge dette til?

Selvom det nok er svært, at nå op i den samme liga – som Coke Zero opererer i her, så findes der et væld af muligheder for at benytte sig af co-branding.

Et par eksempler,

  • Find paralleller til virksomheder i dit netværk og skab sammen en vinkel, der gøres jeres co-branding interessant for andre.
  • Find større begivenheder – sport, film, teater, messer, konferencer mv., og se om du kan finde en vinkel på begivenheden der giver relevans i forhold til din ydelse.
  • Find en velgørenhedsorganisation, en patientorganisation eller lignende, der har en relevans til din ydelse – og find en måde at skabe en fælles kampagne, hvorefter fortjenesten så kan doneres til den pågældende organisation.

Det er selvfølgelig vigtigt, at de to (eller flere) parter sammen finder en relevant og gerne lidt skæv vinkel på den fælles kampagne og vurderer, om denne kan have interesse i forhold til målgruppen.